Ak som po návšteve posledných kultúrnych podujatí - koncert Blackmore´s night a predtým po premiére hry RND - Niekto to rád slovenské tieto spomínané lahôdky všetkým vrelo odporúčal, tak dnes - po vzhliadnutí muzikálu Fontána pre Zuzanu, by som najradšej urobil pravý opak.
Ak si nechcete pokaziť pekné spomienky - viažuce sa hlavne ku filmovej jednotke Fontány, tak na návštevu muzikálu radšej zabudnite! Nepreháňam a dúfam ani nezveličujem. Tuším že to nie je môj štýl. Dnes - pondelok 23.2.2009 som s nadšením zamieril do bojnickej emkaesky, kde o 18.00 hodine začala zájazdová verzia muzikálu Fontána pre Zuzanu.Neviem, či boli moje očakávania až také veľké - že som teraz z toho tak veľmi sklamaný....-?
Už pri úvodnej scéne sa mi to začalo javiť tak, že dámy a páni z veľkomesta prišli vidiečanom "ukázať" ako sa robí kultúra.
Pravdepodobne však nie tam u nich, ale zrejme tu u nás...
Lebo za celkový dojem by ich v Blave s takýmto umením celkom iste vypískali. Pravdupovediac mal som viac krát tú potrebu to tiež urobiť.
Myslím vypískať ich.
Nechcel som sa však strapňovať. To tuším tento večer prináležalo v Bojniciach iným....
V čomsi mi to pripomínalo náš niekdajší AMADIS (Amatérsky divadelný súbor, ktorý istý čas fungoval u nás na dedine a s láskavým dovolením pána Štepku, sme vtedy hrali legendárneho Jááánošíííka). Fontána mi ten náš AMADIS pripomínala hlavne zvukovou réžiou - či ozvučením. My sme pre rokmi nič také nemali. Žiadne mikroporty, nijaká zvuková aparatúra s technikom.
Na Fontáne v Bojniciach dnes muzikáloví herci mikroporty mali.Aj aparatúra tam nejaká bola.Dokonca za mixážnym pultum - dnes už aj s neodmysliteľným pécečkom - sedelo zopár technikov....Výsledný efekt však bol taký, že muzikál celý čas budil dojem, akoby za tým mixpultom nesedel nikto!
Alebo zodpovedných zvukových majstrov skolila chrípka a tak za mix posadili nejakých chalanov z ulice. :-) A tí sa podľa všetkého zvučeniu rozumeli ako... hus do piva.
Skutočne nepreháňam.
Na zvuku počas celého predsatavenia títo majstri pokazili čo sa dalo. Ba dokonca aj to čo sa už nedalo - aj to pobabrali. Bolo mi veľmi ľúto speváčok-spevákov, ...alebo herečiek - hercov??? Výkony herecké aj spevácke neboli príliš presvedčivé. - Ale snažili sa. Robili čo mohli.
A technici im to systematicky kazili.
Takmer každučkej piesni chýbal úvod. Herci prichádzali zvyčajne zo zákulisia už so spevom, no počuť a trošku aj rozumieť ich začalo byť až podstatne neskôr.Asi až po tom ako si zvukár uvedomil, že čosi treba urobiť. Aparatúra nahúkavala, napískavala ako keď sa u nás opravuje obecný rozhlas. Vrchol bol, keď pri nádhernom duete Dvaja, spevákovi úplne "odišiel" jeho mikroport. Zachrániť situáciu sa pokúšal Martin Madej, ktorý akrobatickým kotrmelcom bol vo chvíli pri nešťastnom hercovi a podržal mu svoj moderátorský prenosný mikrófón. Vzápätí však aj ten vypadol a tak sa podobným spôsobom snažil pomôcť druhý z hercov-uvádzačov.Dopadlo to však rovnako ....
Zvykne sa hovoriť: Keď sa darí - tak sa darí...
Alebo tiež aj : Koniec dobrý - všetko dobré.
V Bojniciach však tým nešťastníkom vo Fontáne ani ten koniec akosi celkom nevyšiel.
Ak ma pamäť neklame záverečnú pieseň Voda čo ma drží nad vodou spievalo 6 -7 mužsko-ženských dvojíc. Bolo to celkom fajn - niektoré speváčky si časom zvykli, že mikroporty si musia trochu rukou pritláčať k ústam- aby im bolo dobre rozumieť.Niektoré časti piesne sa zdali už byť asi nad ich rozsah.
Po skončení piesne vstúpil na scénu Martin Madej- chcel povedať asi nejaké rozlúčkové slová- no mikrofón ako na potvoru zas nešiel. Miesto toho sa ozvala znova časť Vody, čo má držať nad vodou. No mňa už viac neudržala ani v sedadle hľadiska bojnického MsKS. Odišiel som skôr ako začala klaňačka. A to sa mi ešte nikdy nestalo...A dúfam, že už ani nestane.
PS:
Mená ktoré sú podpísané pod týmto muzikálom - Karol Vosátko, Vašo Patejdl, Pavol Rusko,Dano Dangl,Peter Janků, ale aj kvalitní páni textári piesní - Boris Filan a Jozef Urban boli pre mňa pre predstavením zárukou vysokej kvality.
Teraz som fakt na pochybách a neviem, čo si o tom všetkom myslieť.
Dúfam len, že pre produkciu tohto muzikálu bolo bojnické vystúpenie dostatočným poučením, a že sa aj keď v skrátenej- zájazdovej verzii Fontány už nič také nezopakuje.

Komentáre
Ak niečo vo firme zbabreme,
možnože
úplne súhlasím s článkom
ja som chybu videl
kritika to vie kazdy
sa ospravedlňujem
Skutočne neviem o tom, že by pani riaditeľka NA ÚVOD predstavenia žiadal o vypnutie mobilov. Je to možné- že mi to uniklo. Viem len o tom, že cez prestávku už tú žiadosť dosť dôrazne vyslovila....
Pochopte ma, že ja nie som žiadny kritik- iba obyčajný návštevník divadla, či muzikálu- a mám snáď nárok povedať aj nepríjemné fakty o tom čo a ako bolo. Verte mi, že sto krát radšej by som sa o Fontáne vyjadroval len v pozitívach! Želám vám vo vašej práci veľa úspechov a spokojných divákov!jogo
koniec koncov
mám tomu rozumieť tak
to by ma teda ozaj zaujímalo...
hmmm
človek ked nevidí do vnútra vecí a zákulisných záležitostí si môže vytvoriť aj trochu krivý obraz o skutočnostiach
jogo
Chlapec z ulice
Vzhľadom na to, že predstavenie bolo vypredané a ku každej sedadlovej rade bolo z oboch strán pridávané po 2ks stoličiek, jediné voĺné miesto pre zvukovú réžiu bolo priamo pod javiskom 1,5 metra pred pravou stranou P.A.!!! Pri všetkej úcte takýto formát predstavenia sa nedá zvukovo režírovať keď po celú dobu
predstavenia do vás priamo pumpuje 1500W. V tom prípade nemáte reálny odhad čo sa deje v sále 10 metrov vedľa vás alebo v strede sály.
Čo sa týka spätnej väzby za celé predstavenie bola 2x pri spoločných piesňach, ktorá vznikla tým že sa učinkujúci postavil priamo pred bedňu P.A. a v tom pripade sa "nahúkaniu mikrofónu" zabrániť nedá.
K väčšiemu výpadku mikrofónu došlo v prvej časti predstavenia pri piesni, ktorú spieval "Picasso", nešlo o technickú chybu, mikroport bol aktívny. Okamžite mu bola poskytnutá od "moderátora" hand-ka, ako bolo spominane v pripomienke, ktorú v tej chvíli moderátor odskušal a išla, ale pri "Picassovi" sa správala ako vypnutá. To isté sa zopakovalo aj pri druhej hand-ke. Takže nešlo o technickú chybu, ale o umelcovo zaváhanie.
Je pravdou, že za zlý zvuk, je vždy zodpovedný zvukár, ale nie vždy to v plnom rozsahu aj platí. ..ale koniec koncov, niekto si to odniesť musí, tak prečo nie zvukár!!!
dnes už mám trochu nadhľad
sa ospravedlňujem- že som bol - tuším že aj neprávom moc kritický...
Pravdupovediac - to umiestnenie mixpultu sa mi tiež zdalo nevhodné ... Ale zrejme pre veľký záujem diváctva sa robia aj takéto nie moc dobré "kompromisy"
Nechcem už moc do toho všetkého múdrovať - ale asi tí čo sú za produkciu muzikálu "na cestách" zodpovední by sa mohli z tohto poučiťa dobudúcna sa podobných vecí radšej vyvarovať
Nechcem obhajovať zvukárov,
A dovolím si ešte trochu reagovať na prvého kritika.
"Vrchol bol, keď pri nádhernom duete Dvaja, spevákovi úplne "odišiel" jeho mikroport. Zachrániť situáciu sa pokúšal Martin Madej, ktorý akrobatickým kotrmelcom bol vo chvíli pri nešťastnom hercovi a podržal mu svoj moderátorský prenosný mikrófón. Vzápätí však aj ten vypadol a tak sa podobným spôsobom snažil pomôcť druhý z hercov-uvádzačov.Dopadlo to však rovnako ...."
Mikroport bol aktívny taktiež aj moderátorský prenosný mikrófón. Jednoducho si UMELEC povedal že svoj spevácky výkon obohatí TICHOM. Pre tých čo nechápu, jednoducho nespieval.
"Bolo to celkom fajn - niektoré speváčky si časom zvykli, že mikroporty si musia trochu rukou pritláčať k ústam- aby im bolo dobre rozumieť"
K tomuto len toľko, skús telefonovať zo svojim mobilom tak, že budeš rozprávať mimo mikrofón alebo ho budeš mať 30cm od úst a budeš prekvapený že na druhej strane ti bude rozumieť každé piate slovo. Jednoducho mikroport musíš mať čo najbližšie k ústam a je to iba vec umelca aby si to ustrážil.
Zvuk naozaj nebol dobrý, ale treba sa zamyslieť aj nad tým či boli vôbec na to aj vytvorené dostatočné podmienky. Lebo boli by ste prekvapený že to mohlo dopadnút ešte horšie...
ja sa už nebudem vyjadrovať
O ďalších farbách spektra nehovoriac.....
Pointa- aby som to celé skrátil a uzavrel :
- ja som divák- zaplatil som si vstupné -
(môžme polemizovať o tom či bolo nízke-vysoké-priliehavé....)
- ja som chcel iba vidieť a počuť tomu vstupnému zodpovedajúci výkon
nestalo sa...
dôvody a príčiny ma v podstate nezaujímajú
SOM SCENÁRISTA FONTÁNY JEDNOTKY
O Bojniciach som nič nevedel - až teraz sa dozvadám, že to tam vôbec prebehlo... Rád by som o tom vedel viac.. Čo sa to tam dialo?
Mimochodom, som tu preto, lebo chystám svoj blog, kde píšem o vzniku filmu i muzikálu... Takže http://karolhlavka.blockspot.com
co sa stalo...